De architectuur van KENK > De kleine korrel
DE KLEINE KORREL
Kleine Korrel door 'Toolbox': > IJburg blok 48 > Jatopa > De Trefkoel fase I > De Trefkoel fase II Kleine Korrel door samenwerken: > De Lightfactory > Simon III > Borneo Sporenburg > IJburg blok 2 > IJburg blok 10 > IJburg blok 32 I > IJburg blok 32 II > Schuytgraaf > Merwehoofd fase I > Merwehoofd fase IV A > De Loodsen > De Stelling > VaRa-Strook > Het Kraanbolwerk > Kernwinkelgebied Leidsche Rijn |
Heel belangrijk voor het goed functioneren van een stad en het creëren van een goede sfeer is een 'kleine korrel'. De kleine korrel maakt het mogelijkheid dat een stad in de loop van de tijd, stap voor stap kan veranderen en zich kan aanpassen aan nieuwe economische, sociale en culturele omstandigheden. De kleine korrel zorgt ook voor een 'menselijke maat', zo belangrijk voor de sfeer van een stad. Bovendien sluit een kleine korrel goed aan bij de huidige ontwikkelingen waarbij naast de institutionele beleggers steeds meer ruimte komt voor ontwikke-lingen 'van onder af' zoals collectief en particulier opdrachtgeverschap. Veel vooroorlogse Nederlandse steden kenmerken zich door een structuur van kleinere elementen binnen een groter geheel. Op weinig plaatsen in de wereld echter is de kracht van de kleine korrel zo overtuigend als op de Amsterdamse grachten.
KENK architecten heeft aan veel stedenbouwkundige plannen gewerkt die zijn opgebouwd uit een relatief kleine korrel waarbij elke korrel werd uitgewerkt door een andere architect. Deze altijd zeer inspirerende samenwerkingsverbanden hebben heel bijzondere plannen opgeleverd; plannen die door deze geparceleerde benadering al direct na de oplevering zorgden voor een sfeervolle en relaxte woonomgeving. Daarnaast hebben wij ook plannen gerealiseerd waarbij wij als architect zelf een kleine korrel hebben geïntroduceerd binnen een groter bouwvolume. Door het toepassen van een 'toolbox', waarbij een beperkt aantal details bij de verschillende eenheden wordt toegepast, is het toch mogelijk om, binnen de bouwbudgetten van een grotere bouwstroom, verscheidenheid te creëren in het totale bouwvolume. |